ניהול זמן

הערך ניהול זמן חשוב לכל תחומי חיינו. החיים יכולים להיות הרבה יותר ברורים כאשר אנו יודעים כיצד לנהל את הזמן שלנו. ניהול זמן נכון יחסוך מאיתנו תחושות של תסכול, בלבול, ושכחה. וכן התרוצצויות והתרגזויות מיותרות.

לא אחת הבית והמשפחה מקבלים סדר עדיפות משני אחרי העולם המקצועי והעבודה. ניהול זמן נכון יכול לסייע לנו לא רק בפרודוקטיביות שלנו בעבודה, אלא גם לאזן את חלוקת הזמן, כך שיישאר מקום לעבודה ולחיי המשפחה הקרובה והרחוקה, ואף נפנה זמן איכות לעצמנו.

לא בכדי אנו מוצאים כי השוק רווי בספרים, מאמרים, וסדנאות העוסקים בנושא. אין בית ומוסד עסקי שנושא ניהול הזמן לא נדון בו.
ועדיין רבים מאיתנו מתבוססים בבעיה.


בעוד עיקר העיסוק בניהול זמן ובמסגרת עולם העבודה והעסקים,

גם בחיי המשפחה לניהול הזמן חשיבות רבה. כולנו שואפים לאורח חיים הרמוני. מכאן חשוב להסכים על חלוקת תפקידים ברורה בתוך המשפחה, באופן בו גם על הילדים להשתתף. בגיל צעיר הילדים יכולים להקדיש זמן לסידור הצעצועים לאחר שסיימו לשחק בהם. בגיל מאוחר יותר יהיו אחראיים על סידור החדר ועל משימה קולקטיבית נוספת, כמו לערוך את שולחן האוכל. הערך שבחלוקת התפקידים בא גם לחדד אצל הילד את השיתופיות שבחיי המשפחה, ולקבל על עצמו ולהבין מהי אחריות אישית, ומהי אחריות קולקטיבית.

בנוסף, ניהול זמן נכון כולל חלוקת מטלות בין בני הזוג. במשפחות רבות בהן שני בני הזוג עובדים, נראה כי חלוקת נטל התפקידים בבית איננו לוקח זאת בחשבון. החלוקה תאפשר לכל אחד לתרום את חלקו בתא המשפחתי ותשאיר זמן לפעילות אישית כמו לימודים, ועיסוקי פנאי אחרים של בני המשפחה ביחד, ושל כל אחד בנפרד.


גם ניהול עסק מהבית, בו הגבול בין העיסוק המקצועי ותעסוקות הבית עלול להיטשטש, חשוב לתת דגש על נושא ניהול הזמן.

דברים שבדך כלל נראים טריוויאליים כאשר אנו עובדים בחוץ, כמו לקום בשעה קבועה בכל יום, להתרחץ, ולהתלבש בצורה ייצוגית דורשים משמעת גבוה יותר כאשר אנו קמים ליום עבודה במשרד הביתי. זאת בנוסף לכך שבעסק מהבית אין לנו בוס שיכניס אותנו למשמעת. ולכן ההצלחה או הכישלון הם תוצאה ישירה של המשמעת העצמית שלנו.

כמי שמנהלת בעצמה עסק מהבית קבעתי לעצמי:

  1. מערכת שעות שבועית בה מוגדרים זמנים לעבודה ולהפסקות.
  2. תוכנית עבודה יומית המפרטת את הזמן שיוקצה לכל אחת מהמשימות הנעשות במשרד הביתי כגון: שיווק, פרסום, טיפול באתר האינטרנט, קריאת וכתיבת מאמרים ונושאים אדמיניסטרטיביים.
  3. השלמת תוכנית העבודה למשימות שנעשות מחוץ לבית, כגון פגישות עם לקוחות ועמיתים.

שמתי שעון מעורר על שולחן העבודה שלי וכיוונתי אותו לפי תוכנית העבודה שגיבשתי. בתום כל זמן שהקצתי לעבודה בנושא מסוים השעון צלצל. עם צלצולו של השעון דימיתי לעצמי רכבת שמגיעה לרציף ואני חייבת לעלות עליה, אחרת אני מזמינה לעצמי דחייה מיותרת ובזבוז זמן יקר.


לסיכום, הגשמת השאיפה הטבעית שלנו לחיים טובים יותר תלויה במשאב יקר – הזמן. ניצול נכון של משאב זה ישפר את חיינו האישיים, חיי המשפחה שלנו, הצלחתנו בקריירה, והאיזון ביניהם

סגור לתגובות.