הכן ביתך לפסח

לא אחת המילה פסח מלחיצה אפילו מאיימת, אנו חושבים על הניקיונות, על האירוח או מה לקנות למארחים, איך עוברים את החגים האלה, ושלא נדבר על הקלוריות…

אז תנשמו עמוק: בפסח הזה עושים סדר לסדר.

השנה החלטתי לפנק את המתאמנים שלי ברשימה מסודרת הכוללת רעיונות טיפים שיקלו עליהם במשימות השונות, וכך להשתחרר מתחושות שאנו סוחבים מהבית ומהסביבה "לחובות החג".

סדר וניקיון – משימה משפחתית

החומרים הדרושים למשימה הראשונה הם נייר ועט.

הסתובבו בבית, חדר חדר, פינה פינה, ושוו בנפשכם שאתם אדריכלים של עצמכם. רשמו את רשימת מטלות לכל חדר. אם החדר הוא של ילד או ילדה שיכולים לקבל על עצמם חלק, שתפו אותם במשימה.

שימו לב לפרטים, כגון אהיל החדר, המשקופים של הדלתות, ארגז המצעים, אוספים, צעצועים. נסו לראות מה אפשר לשפר בתחום האפשרויות שעומדים לרשותכם כגון צביעת החדר, מסירה של צעצועים, או אחסון בקרטון מסודר בבוידם.

יש למיין ולנפות ספרים ומחברות משנים קודמות מבית הספר. משימה זו היא אך ורק של דייר החדר. כמו כן יש למיין ולנפות את ארונות הבגדים. במיון נקבע אלו בגדים יימסרו כתרומה ואלו יועברו לילד אחר במשפחה.

ארגון ארונות הבגדים יכול להיות מתיש אם לא נעשה זאת נכון. לכן הוציאו מדף אחר מדף, מיינו ונקו קלות – שהרי לא אכלנו בתוך הארונות – והחזירו למקום את מה שבחרתם להשאיר. את השאר סדרו בקבוצות. מה שלמסירה בקרטון אחד ורשמו עליו "בגדים למסירה". את מה שעובר במשפחה העבירו לחדר המתאים, או לשקיות ורשמו למי אתם מעבירים. בשקית אחרת את מה שזורקים הניחו אותה ליד דלת הכניסה לבית. הראשון שיוצא מהבית לוקח את
השקית לפח האשפה. שימו לב לא לזרוק בדים שניתן יהיה להשתמש בהם לניקוי.

אפשר לעבוד במקביל, לדוגמה בזמן שאנחנו עורכים סדר בארון באחד החדרים, אדם אחר מבני המשפחה יכול לשאוב את האבק מהספרים, לנקות את מדפי הספרייה, ולהחזירם למקום.

העבודה בצוות משרה תחושה של עשייה משותפת ומשרתת את כל בני הבית. לטעמי, שיתוף הילדים במטלות השונות משדר מסר משפחתי וחינוכי חשוב. אם אתם מוצאים קושי בנכונותם של בני המשפחה לעזור, תגמלו אותם בהזמנת פיצה טובה אחרי העבודה המשותפת.

בזמן העבודה המשותפת רצוי ליצור אנרגיה חיובית ושיתופיות. דברים שקשה להיפרד מהם הניחו בצד, אל תעוררו ויכוח סביב הנושא. אחר כך, ניתן יהיה לערוך בזאר ביתי. תתפלאו כמה מעט יבקשו ילדכם על הדברים שהיה להם קשה להיפרד מהם. עשרה או עשרים שקלים יפנו המון מקום בחייהם ובחיי המשפחה, יורידו מעומס עבודות הניקיון, ויפתחו אנרגיה חיובית בבית.

בחרו את הזמנים שאתם רוצים להקדיש לניקוי. מי שעובד מחוץ לבית יכול לפנות בין שעה לשעתיים ביום למטרה זו. חשוב ביותר לעשות את הדברים בשלבים ולא ליצור מצב שבו כל הבית מגיע לכאוס מיותר.

סדר בענייני מזון

היכנסו למזווה (ארונות אחסון המזון) בבית, ובדקו מה יש ובמה כדאי להשתמש קודם. בדקו את תאריכי התפוגה של המוצרים השונים. מיינו מה חמץ ואת הדברים לשימוש מיידי הניחו בפינה על השיש במטבח. תכננו את הבישולים הקרובים עם מוצרים אלו, ועם מוצרים שיש במקרר ובמקפיא. אפשר לבשל יותר ולהכין מראש למהלך השבוע.

למי שיש אפשרות, אני ממליצה בחום לקנות כבר עכשיו את הבשרים לחג ולאחסן במקפיא או בתא שיוכשר לצורך כך במקפיא של המקרר.
בכך נוזיל את העלויות ונמצא כל מה שחפצה נפשנו.

כאשר אתם מכשירים חלק מסוים בבית כדאי לשים פתק כשר לפסח.

ואם יש לכם עוזרת

במקרה שיש עוזרת קבועה בבית, רשמו עבורה רשימה מסודרת של הדברים אותם אתם מעוניינים שהיא תנקה. אפשר לוותר שבוע אחד על ניקוי שיגרתי של חדר האמבטיה או ניקוי אבק ושטיפה יסודית לטובת דברים שמורידים מכם מהמטלות שלפני החג. למשל ניקוי הנברשות בבית היא משימה שניתן להטיל על העוזרת.

אם זה אפשרי קחו לכם יום חופש שבו תעבדו יחד עם העוזרת. זה הרבה יותר אפקטיבי מלתת לה לעבוד לבד.

טיפים נוספים

לאלו המקפידים על כשרות ניתן לקנות ברשתות תנורי אפייה גדולים (טוסטר אובן) בעלות סבירה מאוד של בין 300 ל-500 שקל.

כשבוע לפני ×”×—×’ החליפו את הכלים לפסח – חדשים או מוכשרים – והכניסו לארונות המטבח. הגדירו "פינת חמץ" בבית שרק שם יסעדו בני המשפחה.

קנו מפת שולחת משעוונית שקופה. ניתן למצוא זאת בחנויות רבות לפי מטר. זה ישמור על המפה ולא יפגום ביופי השולחן.

בחנויות לכלים חד פעמיים תוכלו למצוא מחזיקי מפיות יפים עם או בלי כיתוב "חג שמח". זה יוסיף יופי לשולחן הסדר.

אם אתם מארחים ערכו תפריט חג, חשבו כמויות, זה ישרת אתכם נאמנה בקניות. אל תגזימו בהכנות. יש גבול לכמה אפשר לאכול. שפע זה דבר טוב אבל לא צריך כמויות גדולות כדי להציג שפע.

ברשימת הקניות הימנעו מרכישה של כמויות גדולות מדי, או דברים מיותרים. המרכולים פתוחים כל החג ותמיד ניתן להשלים אם קניתם מעט מדי.

התחילו במשימת הבישול כמה ימים לפני ערב החג. ערכו את השולחן ערב קודם או בערב החג בבוקר. נסו להוריד מטלות בערב החג כך שבצהרי ערב החג יהיה לכם זמן לנוח, ואז לא תגיעו באפיסת כוחות לשולחן הסדר.

הכינו לכל ילד את בגדיו יום לפני ערב החג בחדרו. לא לשכוח נעליים וגרביים. כך יוכלו הילדים העצמאים להסתדר בכוחות עצמם ולכם תישאר משימת הלבשת הקטנים יותר בלבד.

בצהרי ערב החג קחו את המשפחה לאכול בחוץ פלאפל או כל דבר אחר שתבחרו, והעיקר שלא יגיעו רעבים מידי לליל הסדר, ויהיו חסרי סבלנות בקריאת ההגדה.

את הצעצועים של הילדים ניתן להכניס למי סבון באמבטיה ולהשרותם, ואחר כך לרחוץ במים נקיים ולייבש על מגבת גדולה.

השתמשו בחומרים איכותיים: למשל, את הארונות ניתן לנקות עם תרסיס מיוחד לעץ. כמו כן, השתמשו בגליל בדים לשימושים שונים. נוח וקל לעבוד איתם הם אינם משאירים סיבים.

מטליות לחות (כמו של התינוקות) לניקיון מפסקים, ציוד אלקטרוני מדפסות, פקסים, טלפונים. המטליות גם מנקות ומורידות כתמים וגם מחטאות.

ספוג הפלא טוב לעבודה במקומות שיש בהם כתמים עקשניים.

רססו את תבניות האפייה במסיר שומנים, והניחו בצד לזמן מה. כך גם לגבי התנור עצמו.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג בבלוג. (*) שדות חובה מסומנים